4 Haziran 2017 Pazar

Astım Hastaları Nelere Dikkat Etmeli?


Astım Hastaları Nelere Dikkat Etmeli?



Astım hastaları özellikle ev ortamında sigara içilmemesine çok dikkat etmeleri gerekir. Buna benzer etki soba kullanımında da yaşanmaktadır. Yani soba dumanı sigara etkisi yapmaktadır ve kanserojen madde içermektedir buda astım hastaları için son derece zararlıdır.Diğer yandan ısıtmalı sistemlere ve kalorifere su koyulması kurutucu etkiyi azaltacaktır yoksa kuru hava da zarar vermektedir. Astım hastaları kirli havadan da uzak durmalı yaşayacağı şehri onu göre seçmelidir. Örneğin sisli havalarda astımlı hastaların atak geçirdiğini görürüz. Yani solunum yollarını tahriş eden durumların bu hastanın çevresinde olmaması gerekir. Yeni boyanmış bir eve giren bir astım hastası bir astım atağı geçirebilir. Şiddetli kokular ve keskin kokular bir astım hastasını atağa sokabilir.



Astım  Belirtileri


Astım hastaları çoğunlukla kış ve bahar mevsimlerinde atak geçirirler. Bazı astım hastaları henüz daha kronik bronşit belirtileri yerleşmemiş olduğu için sadece soğuk algınlığı dönemlerinde birden başlayan sık nefes alma, hırıltılı solunum, nefes darlığı ve şiddetli öksürük belirtilerini gösterirler. Bazıları ise kronik astimatik sürece girmiş erişkin hastalıklar özellikle sürekli nefes darlığı olan, kronik bronşit belirtileri gösteren hastalardır. Bu belirtiler süreklilik göstermektedir.Özellikle küçük çocuklarda astım hastalığı bir çok diğer göğüs hastalıklarıyla karıştırılabilir. Örneğin bir çocukta kistik fibrozis denilen bir genetik hastalık varsa bu astıma benzeyen belirtiler gösterebilir. Veya küçük çocuklarda reflü hastalığı yani mideden yemek borusuna geri kaçış neticesinde oluşan hastalık aynı belirtiyi verebilir. Göğüste hrıltıya sebep olan başka diğer bronş hastalıkları da vardır. Yuva çocuklarında sık sık geçirilen viral enfeksiyonlar üst üste ekleyen öksürük tabloları sebebiyle astımla karıştırılabilir. Astımın belirtileri  doktor tarafından rahat anlaşılır ve çabuk teşhisi yapılır. Peki astım hastaları nasıl yaşamalıdır, nelere dikkat etmelidir.

Aşırı Titizlik Astımı Etkiler mi ?


Astım hastalığının gelişmiş toplumlarda daha sık ve daha şiddetli olmasının bir açıklaması hijyen teorisiyledir. Ne kadar çok mikroplardan arındırılmış bir yaşam söz konusu ise bu toplumlarda astım hastalığının daha sık ortaya çıktığını görmekteyiz. Bu hijyen teorisine göre bağışıklık sistemi bebeklik çağından itibaren ne kadar bakterilerle az karşılaşıyorsa bağışıklık sistemine alerjik reaksiyonlara karşı o kadar az direnç geliştiriyor. Örneğin bir bebeğin ilk 6 ay içerisinde antibiyotik kullanarak kendi vücudunda normalde bulunan bakterilerin bile azaltılması ileride astım hastalığına daha fazla yol açtığı iddia ediliyor. Bu hijyen teorisine göre örneğin evinin etrafında ahır olan, hayvanlarla iç içe yaşayan kişilerde yani taşrada astım hastalığı ve diğer alerjik hastalıkların daha az görüldüğü, evinde sürekli evcil hayvan bulunan kişilerin ileride astım hastalığına yakalanma olasılığının daha düşük olduğu bir çok çalışmayla da gösterilmiş durumda.

Astım Hastaları Yaşadığı Yerin ve Şehrin Önemi


Astımlı hastaların uyudu oda orada çok vakit geçirdikleri için önemlidir. Özellikle evin içerisinde sigara içiliyorsa herhangi bir başka odada içiliyor olsa o odaya da mutlaka homojen bir şekilde dağılacaktır sigara dumanı ve astımlı kişide nefes güçlüğüne neden olacaktır. Buna dikkat etmeleri gerekir. İkincisi eğer alerjik astımsa bu kişilerin özellikle ev tozu akarlarına karşı alerjileri varsa yatak, yorgan ve yastıklarının elyaftan olması, odada toz tutacak yüzeyleri azaltmaları önerilir. Yerde halının olmaması arzu edilir. Çünkü ev tozu akarlarının en fazla yerleştiği eşyalardan biridir ve toz üretir. Yani o odanın tozunun kontrol edilmesi, eğer mümkünse hava temizleyici küçük bir cihazın konulması uygun olur. Kuş tüyü, yün ve pamuk yastık kullanmamalıdırlar. Onun dışında özel bir yastık önerilmez. Diğer yandan astım hastaları havası daha temiz olan şehirleri  tercih etmelidirler.

Astım Hastaları ve Hayvanlar


Bir çocuk evcil hayvan bulunan bir evde doğmuş ve o evde büyümüşse onun tüylerine karşı tolerans geliştirir. ama hayatının belli bir döneminden sonra, 3-5 yaşından sonra o eve evcil hayvan alınmış ve bu çocukta genetik olarak bir alerji potansiyeli varsa bu çocuklarda bu hayvana karşı alerji geliştirme olasılığı yüksektir ve astımı için son derece sıkıntılıdır. Hayvanlar ev içerisinde oldukça fazla miktarda tüy bırakırlar yani ev ortamındaki havayı kirletirler. Astım hatalarının solunum yollarına da bu tüyler yapışır ve bunlarda gerek tahriş yoluyla gerekse eğer alerji potansiyeli varsa alerjik reaksiyonları uyarma noktasında hastalıklarını olumsuz etkileyebilir. O yüzden özellikle alerjisi olan astımlı hastalarda evde hayvan beslemesi uygun değildir.

Astım Hastaları Spor Yapabilir Mı?


Astım hastaları esasen her türlü sporu yapabilirler. Ancak hastaların mutlaka tedavi altında olması gerekir. Astım tedavisinde en önemli hedeflerden birisi de zaten hayat kalitesini yükseltmek ve astımlı olan hastaların astımlı olmayanlar kadar fiziksel faaliyetleri yapmalarını temin etmektir. Bu amaçla kullanılan ilaçlar kısa bir süre içerisinde bu amaca ulaştırır ve astımlı hastalar her türlü sporu yapabilirler. Fakat önce astım hastaları solunum egzersizleri yapmalıdırlar ve spora hafif bir şekilde başlamalıdırlar. Özellikle ileri yaşlarda astımlı hastaların şiddetli fiziksel aktiviteden kaçınması uygun olur. Örneğin bir astımlının çok yükseklere çıkması, dağcılık sporu yapması uygun değildir. Özellikle 40-50 yaşın üzerinde şiddetli nefes darlığına neden olabilir. Belli yaşların üzerinde dikkat edilmesi gerekir. Örneğin 50 yaşın üzerinde yarım saatin üzerinde sürekli koşu gibi çok ağır bir egzersiz astım hastaları için çok tehlikeli olabilir.

Astım Hastaları Ne Yemelidir?


Astım hastalarının astımatik reaksiyonları eğer gıda alerjilerine bağlı değilse yeme konusunda bir kısıtlama söz konusu değildir. Ancak obezite yani şişmanlık astım hastalığını olumsuz etkileyen bir durumdur. Bundan kaynaklı astım hastalarında kilo kontrolü son derece önemlidir. Özellikle astımı olan çocuklarda süt alerjisinin olup olmadığı bakılmalıdır. Özellikle 2-3 yaşın altında süt alerjisine bağlı astimatik reaksiyon nispeten sık görülen bir hastalıktır. O yüzden süt alerjisi varsa bu çocuklar çok yakından bir alerji uzmanı tarafından takip edilmelidir. Özellikle bu çocukların kilo alımları, vücut gelişimleri ve fiziksel aktiviteleri yakından takip edilmelidir. Omega3 yağ asitleri gebelerde ileride çocuklarda astım gelişmesi açısından riski azaltan, çocuklarda da omega3 yağ asitlerinin alınması bazı çalışmalarda astım tedavisinde faydaları bulunmuştur.

Astım Krizi Sırasında Yapılması Gerekenler



Astım krizi özellikle astımı tetikleyen ya hava kirliliği ya sigaraya maruz kalma veya virüs solunum yolu enfeksiyonu geçirme gibi bir tetikleyen faktörden sonra birden başlayan öksürük, hırıltı, nefes darlığı ve nefes açlığının oluşturduğu bir durum yaratabilmektedir. Böyle bir tablo oluştuğunda kişi nefes açlığı çeker, göğsünde bir hışırtı hissi duyar, göğsünün daraldığını hisseder. .Böyle bir durumda zaten kendisine daha önce önerilmiş olan nefes açıcı ilaçları hemen kullanması gerekmektedir. Zaten bu ilaçları kullanır kullanmaz nefesinin rahatladığını ve atağın geçtiğini fark edeceksiniz. Böyle bir atağı hissettiğiniz de doktorunuzun verdiği nefes açıcı püskürtmeli ilaçları kullanın.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder